McConnell therapie

Tape en oefenmethode voor knieklachten

Deze behandelmethodiek is door de Nieuw-Zeelandse fysiotherapeute Jenny McConnell ontwikkeld. De behandeling in specifiek voor knieklachten. De behandeling bestaat uit een tape-techniek in combinatie met mobilisaties en spierkrachtoefeningen.

Het klachtenbeeld
De pijn is geleidelijk ontstaan. De pijn is diffuus rondom of achter de patella gelokaliseerd. De klachten worden geprovoceerd door traplopen, hardlopen, fietsen of langdurig zitten. Vermindering van de klachten treedt op door rust. Tijdens traplopen, met de knie in ongeveer 90 graden buigstand, kan de reactiekracht op het patellofemorale gewricht driemaal het lichaamsgewicht zijn . De knie voelt instabiel aan. De neiging door de knieën te zakken kan bestaan. Soms kraakt (=crepitatie) de knie. De knie kan "haperen" bij strekken of buigen (pseudo/slotklachten)

Onderzoek
Bij het onderzoek zijn naast de gebruikelijke beoordeling van stand en vorm, actieve, passieve bewegelijkheid van alle gewrichten in de gehele bewegingsketen de inschattingstests belangrijk. Getest wordt of de pijn te provoceren valt door diverse directe manipulaties van de knieschijf, door herhaald op- en afstappen van traptrede of door de squatbeweging (=diep door de knieen zakken)

Therapie
De belangrijkse behandeling blijkt de quadricepstraining te zijn. Gerichte krachttraining van de beenstrekkers vormt de spil van de behandeling van het patellofemoraal pijnsyndroom Functionele gesloten-ketenoefeningen verdienen de voorkeur. "Squads"en "lunges" (uitvalspassen naar voren) zijn voorbeelden van gerichte oefeningen.